Zala Megyei Szent Rafael Kórház hivatalos honlapja - Terhességi diabetes diétája  
8900 Zalaegerszeg Zrínyi u. 1.
E-mail:zmkorhaz@zmkorhaz.hu
Telefon: 92/507-500
Fax: 92/331-405
 2017. november 21.
Névnap: Olivér
Szöveg keresés:

 
Utolsó módosítás: 2007.02.20.
Látogatók: 28662

Terhességi diabetes diétája


Az étrendi kezelést személyre szabottan kell megtervezni attól függően, hogy hogyan alakult a kismama terhesség alatti testsúlya a terhesség előttihez képest, melyik terhességi szakaszban van, valamint mennyire súlyos az anyagcsere-zavar.

Általánosságban elmondható, hogy a terhességi cukorbetegség felismerésétől kezdve
  • napi 180 gramm szénhidrátbevitel javasolt a terhességet megelőzően elhízott nőknek (BMI 25 feletti) és a terhesség során jelentősebb hízás alkalmával.
  • A kontrol vizsgálatok során mért magas vércukor értékek esetén a diétát napi 160 grammosra is csökkenthetjük.

A meghatározott napi szénhidrát-mennyiséget 6 étkezésre kell elosztani, ezáltal elkerülhetők a vércukorszint nagyobb ingadozásai. Hiszen ha többször, egyszerre kevesebbet eszünk az kevésbé emeli meg vércukor szintet. Ajánlott minden nap meghatározott időpontban, 2,5-3 óránként enni, étkezések kihagyása nélkül.
A szénhidrát elosztása a következő:
reggeli 40 g Ch
tízórai 20 g Ch
ebéd 50 g Ch
uzsonna 20 g Ch
vacsora 40 g Ch
pótvacsora 10 g Ch


Kerülni ajánlatos azokat, amelyek gyorsan és nagy mértékben emelik a vércukorszintet (szőlőcukor,répacukor, malátacukor, méz, minden cukrozott üdítőital, cukorkák, bonbonok, keserű csokoládé, befőttek, dzsemek, a gyümölcsök közül a szőlő, illetve valamennyi aszalt gyümölcs)

Mérni és számolni kell azokat, melyek jelentős mennyiségű jól használható szénhidrátot tartalmaznak. Ezek: lisztesárúk, fehér-, félfehér és barna kenyér, zsemle, kifli, száraztészta, rizs, búzadara, zsemlemorzsa, sós-, korpás-, diabetikus kekszek, natúr gabonapelyhek, müzli, burgonya, sárgarépa, kukorica, zöldborsó, sütőtök, hüvelyesek, tej joghurt, kefir, gyümölcsök, cukrozatlan gyümölcslevesek

Számolás nélkül fogyaszthatók azon szénhidráttartalmú élelmiszerek melyek nem okoznak számottevő vércukor-emelkedést, (azaz nyugodtan ehet belőle annyit, mint bárki más). Ilyen a legtöbb zöldség, különösen a leveles zöldségfélék (saláta, káposztafélék, paraj, sóska), továbbá zöldbab, zöldpaprika, retek, karfiol, karalábé, uborka, paradicsom, brokkoli, petrezselyem gyökér, spárga, zeller.

Az étrendet a szülést követő 6. hétig ajánlatos tartani, de ekkor már lehet egy kicsit „lazítani”. Fontos, hogy ekkor ismételt vércukor terhelés miatt az ambulancián jelentkezzen. Így deríthető ki, hogy a betegség elmúlt vagy továbbra is fennáll-e. A fenti diéta alapjait azonban nagyvonalakban egész életében javasolt tartani, hiszen így a későbbi cukorbetegség kialakulása jelentősen csökkenthető.
Kérjük vezessen táplálkozási naplót! Jegyezze fel több napon keresztül, mikor, mit és mennyit evett, kiszámolva a napi szénhidrátmennyiséget. Az otthoni vércukor mérés eredményeit is írja fel ide. A kórházi ellenőrzés során a dietetikussal ez alapján tudja átbeszélni, a diétát.

Természetesen a tájékoztató csak ízelítőt ad a diétáról, fontos, hogy személyesen is részt vegyen a cukorbeteg kismamák részére tartott diétás tanácsadáson.
További kérdéseivel forduljon bizalommal hozzánk.
nyomtatoNyomtatható verzió