Zala Megyei Szent Rafael Kórház hivatalos honlapja - A táplálkozás és a szoptatás  
8900 Zalaegerszeg Zrínyi u. 1.
E-mail:zmkorhaz@zmkorhaz.hu
Telefon: 92/507-500
Fax: 92/331-405
 2017. november 20.
Névnap: Jolán
Szöveg keresés:

 
Utolsó módosítás: 2007.02.20.
Látogatók: 33551

A táplálkozás és a szoptatás

Táplálkozás a szoptatás alatt:

A szoptató anyák rendesen és átlagosan 850 ml teje termelődik naponta. Ennyi folyadékkal és eredeti energiaszükségletének a 25-30%-ával (600-700 kcal-val = 2520-2940 kJ) kell többet fogyasztania. Néhány anyagból azonban jelentősen, akár 50%-kal is megnőhet a szükséglete. Ilyen a C,- az A- és a D-vitamin, a folsav, a kalcium,a foszfor,a magnézium,a jód és a cink. Az ételek elkészítésénél olyan nyersanyagot válasszon, amelyek bőven tartalmazzák ezeket a vitaminokat és ásványi anyagokat. A nagyobb folyadékszükséglet kielégítésére elsősorban tejet, gyümölcs-tej turmixot, gyümölcsleveket ajánlunk. Ezek fehérjét, illetőleg vitaminokat és ásványi anyagokat is bőven tartalmaznak.
A szoptató anya gyakorlatilag mindent ehet, ám ha észreveszi, hogy bizonyos ételek (például fokhagyma) elfogyasztása után nem ”ízlik” úgy a teje a csecsemőjének, hagyja ki azt az étrendjéből. Ha úgy látja, hogy összefüggés van a rendszeresen elfogyasztott étel és a csecsemőjén megjelenő tünetek között, próbálja meg 10-14 napra kiiktatni azt, vagy azokat az ételeket az étrendjéből. Ha a tünetek megszűnnek eredményes volt.
Kávét csak keveset igyon, a szeszes italokat pedig kerülje. Ügyeljen a gyógyszerekre is, mert azok bejuthatnak az anyatejbe is.
Megfelelő étkezéssel az anya képes a csecsemő összes tápanyagszükségletét kielégíteni. A kutatások bebizonyították, hogy a jól táplált anyák teje folyamatosan jó minőségű, és hogy a gyakori szoptatás garantálja a bőséges tejelválasztást.
A tejképződés energiát igényel, más szóval kalória-felhasználással jár. A termeléshez szükséges kalória kilencven százalékát arra fordítja, hogy a tej a csecsemőhöz áramoljon, míg a fennmaradó 10%-ot az anyai test a tejképzés folyamatához használja fel. (A tejképzés nagyon jó hatásfokkal hasznosítja az energiát.)

Ez azt jelenti, hogy a szoptató anyák naponta több kalóriát égetnek el, mint azok az asszonyok, akik nem szoptatnak. Ők más tápanyagokból is többet használnak fel. A legtöbb táplálkozástudományi szakember a szoptató nőknek napi ötszáz többletkalória fogyasztását javasolja, és ezen belül 20 gramm legyen a fehérjetartalom. A többletkalória fedezi a tejtermeléshez szükséges energiának a kétharmadát, míg a többi, a terhesség során felhalmozódott zsírraktárakból származik. Ez a tejelválasztásra való felkészülés természetes módja.
Változatos ételek fogyasztásával biztosíthatja, hogy elegendő tápanyaghoz jusson. Ne korlátozza az étrendjét csupán néhány zöldségre vagy szigorú hús- és burgonyadiétára. Csirke, pulyka, hal, tojás és a tejtermékek mind állati eredetű fehérjeforrás éppúgy, mint az úgynevezett "vörös húsok": marha-, sertés- és bárányhús. A hüvelyesek, mint a bab, mogyoró szintén jó fehérjeforrás, különösen ha gabonafélével, olajos magvakkal bizonyos diófélékkel és tejtermékkel kombináljuk.
Még a hideg téli hónapok alatt is lehet vásárolni rengeteg friss vagy fagyasztott zöldséget a boltokban. Különböző zöldségfélékből készíthet salátákat. A fejes salátából éppúgy, mint petrezselyemből, fehér- vagy vöröskáposztából. Rengeteg zöldségféle, sárgarépa, brokkoli, karfiol, zöldpaprika fogyasztható nyersen feldarabolva vagy párolva főételként. A nélkülözhetetlen vitaminokhoz sokféleképpen hozzájuthatunk. Tudta-e, hogy kb. 10 dkg zöldpaprika vagy kelbimbó tartalmaz annyi C-vitamint, mint az azonos mennyiségű narancslé?
Itt vannak a különböző gabonafélék is. A gabonaszemeket is tartalmazó kenyér sok rostot és B-vitamint tartalmaz, hasonlóan a többi teljesörlésű gabonafélék, a barnarizs, a kukorica, a zab. Olcsón és könnyen pótolható a szoptató anya többletkalória- és fehérjeigénye, ha elfogyaszt 2 szelet trappista sajtos vajas szendvicset egy pohár tejjel.
Sok anya aggódik amiatt, hogy vajon elegendő kálciumot tartalmaz-e az étrendje, különösen azóta, amióta az orvostudomány felismerte azt, hogy a kálciumhiány degeneratív csontelváltozást, osteoporotist okoz. A tej az egyik olyan forrás, amely biztosítja a kálciumtöbbletet a terhes vagy szoptató nő számára. A joghurt és a sajt is jó lehetőség éppúgy, mint egy csészényi párolt káposzta, amely 86%-kal több kálciumot tartalmaz, mint egy pohár tej. A szoptató nőnek többletfolyadékra van szüksége ahhoz, hogy csecsemőjének tejet termeljen, de nem szükséges, hogy az tej legyen.
Folsav:
Folsavat tartalmaz a barna kenyér, az étkezési búzakorpa, a zabpehely, a paraj, a brokkoli, a zöldborsó, a dió, a mandula, a mogyoró, a narancs, a banán, a tojássárgája.

A-vitamin:
A-vitamint tartalmaznak a tej és tejtermékek, a vitaminozott margarin, a máj, a vese, a tojássárgája, a sötétzöld és mélysárga zöldségek, a paradicsom.

Foszfor:
Foszfort tartalmaznak a gyümölcsök, a zöldségek (zöldborsó), a száraz hüvelyesek, a tej és a tejtermékek, a burgonya, az olajos magvak a kakaó.

Vas:
Sok vasat tartalmaznak a húsok, a belsőségek, a tojás, a zöld levelű főzelékek, a dió, bizonyos gyümölcsök, pl. körte, barack, szőlő.

Cink:
Cinket tartalmaznak a húsok, a a belsőségek , a szárazhüvelyesek, a teljes kiőrlésű gabonafélék (ceréliák), zöld levelű főzelékfélék.

Magnézium:
Magnéziumot tartalmaznak a zöldségek, a paraj, a sóska, a szárazhüvelyesek, az olajos magvak, a hús.

Sok szoptató anya számára legalább olyan nagy problémát jelent az, hogy mit egyen, mint az, hogy időt szakítson a vásárlásra és a főzésre. A helyes táplálkozás nem jelenti azt, hogy több időt töltsön a konyhában.
Tervezzük meg előre a heti étrendet, így nem kell naponta a zöldségeshez menni. Ha nagyobb mennyiségű zöldséget tisztítunk meg, és darabolunk fel, hűtőbe téve, bármikor kéznél van, ha nyersen kívánjuk falatozni, vagy salátát, párolt zöldséget kívánunk készíteni. Dupla adag ételt elkészíteni nem tart sokkal tovább, ellenben a félkész lefagyasztott étellel időt takarít meg, ha mozgalmas a napja és rögtönözni kell. Ha időt fordít arra, hogy a terhesség utolsó heteiben a hűtőt feltöltse fagyasztott egytálétellel, akkor a szülés utáni hetekben örömmel tekinthet az étkezés elé, még azokban a napokban is, amikor úgy tűnik semmit sem tud csinálni.
Sokféle étel létezik, ami nemcsak tápláló, de könnyen hozzáférhető, hogy falatozzon belőle, vagy gyors ebédet készítsen. Sajt, joghurt, barna-, korpakenyér vagy keksz, paradicsom, kelbimbó, körte, banán, müzli, gyümölcslé, keménytojás, szeletelt zöldség, dió fogyasztható nyersen, vagy feldolgozva. Naponta több kis étkezés éppen olyan tápláló lehet, mint három fő étkezés. Sok anya ahányszor csak leül szoptatni, minden alkalommal eszik néhány falatot és iszik valamit.
Ha úgy látja, hogy összefüggés van a rendszeresen elfogyasztott étel és a csecsemőjén megjelenő tünetek között, próbálja meg 10-14 napra kiiktatni azt, vagy azokat az ételeket az étrendjéből. Ha a tünetek megszűnnek eredményes volt.
Az általános szabály szerint a megfelelően táplálkozó anyáknak nincs szükségük vitaminpótlásra a szoptatás alatt. Ezért fontos a vegyestáplálkozás.


nyomtatoNyomtatható verzió