Zala Megyei Szent Rafael Kórház hivatalos honlapja - Táplálkozási tanácsok COPD-os betegek részére  
8900 Zalaegerszeg Zrínyi u. 1.
E-mail:zmkorhaz@zmkorhaz.hu
Telefon: 92/507-500
Fax: 92/331-405
 2017. november 19.
Névnap: Erzsébet
Szöveg keresés:

 
Utolsó módosítás: 2007.07.30.
Szerző: Radics Péterné
Látogatók: 12221

Táplálkozási tanácsok COPD-os betegek  részére


A betegségcsoport jellemző tünetei:

  • a légcsere korlátozott, szájlégzés, gyulladás, váladék a légutakban, energiaforgalom felborul, izomgyengeség, izomsorvadás, gyengeség, ízérzet változás, rágás, nyelés nehezített, korai jóllakás, evésre fordított idő lerövidül, emésztési zavar: felfúvódás, székrekedés.
Cél: táplálással a tünetek csökkentése, kivédése. Az étrendet úgy kell összeállítani, hogy fedezze a megnövekedett tápanyagszükségletet, biztosítsa a jó emésztést.

Ismerjük meg az élelmi anyagok, az élelmiszerek csoportjait.

Miből választhatunk?

  • Gabonafélék: a megszokott búza mellett iktassunk be az étrendbe Graham lisztből, tönkölylisztből, zabból, hajdinából, kukoricából, árpagyöngyből, kölesből készült ételeket. Kiemelt értékes tulajdonságuk a táperőn túl rosttartalmuk.
  • Zöldségek, gyümölcsök: az étrend gerincét alkossák. Naponta kerüljön az asztalra, változatos formában, évszakoknak megfelelően. Bátran ízleljük meg a kevésbé ismerteket!
    Válasszunk a tájegység jellemző kínálatából. Tavasszal csíráztassunk!
    Javasolt zöldségek, gyümölcsök: sütőtök, sárgarépa, tök, brokkoli, kelbimbó, spenót, burgonya, csicsóka, uborka, zöldpaprika, paradicsom, retek, hagymafélék, bab, borsó, lencse.
    Javasolt gyümölcsök: alma, sárgabarack, meggy, ribizli, naspolya, csipkebogyó, szőlő, szilva, gesztenye, aszalványok.
    Kiemelt értékes tulajdonságuk: vitamin-, ásványianyag tartlamuk segíti a gyógyulást.
  • Olajos magvak: pl: dió, mogyoró, mandula, mák, napraforgó, tökmag, lenmag, szezááag, amarántmag. Kiemelt értékes tulajdonságuk: értékes rostforrások, omega-3 zsírsavakban, gazdagok.
  • Húsok, húskészítmények, hal: rejtett zsírokra figyeljünk! Kiemelt értékes tulajdonságuk: teljes értékű fehérjék, B12 vitamin, vasforrások.   
  • Tojás: értékei mellett ne feledjük a tojássárga koleszterintartalmát.
  • Tej, tejtermékek: teljes értékűfehérjeforrások, vitamin-, ásványianyag források.
  • Zsiradékok: válasszuk az E-vitaminban gazdag növényi olajokat( hidegen sajtoltak) pl.: napraforgó, kukoricacsíra-olaj, lenmagolaj, repceolaj, tökmagolaj. Kiemelt értékes tulajdonságuk: energiatartalmuk( kis mennyiségben nagy táperőt biztosítanak).
  • Cukrok, édességek: energiát bizotsítanak a szervezet számára. Óvatosan bánjunk velük.
    Válaszuk a mézet.

Ismerjük meg az ételek elkészítési módjait (előkészítő- elkészítő- értékesítő műveletek)

Miért? Minél többféle élelmi anyagot, élelmiszert ismerünk meg és használunk fel az ételkészítés során, annál változatosabb ételsort tudunk kínálni. Egyszerű alapanyagokat válasszunk, egyszerű elkészítési műveleteket. Így biztosított, hogy a szükséges tápanyagokat megkapja a szervezet. A konyhatechnikai műveletekkel befolyásolni tudjuk az étel: tápértékét, telítőértékét, élvezeti értékét. Egyéni kívánságok megvalósulnak, az elkészült ételt örömmel elfogyasztjuk.
A túlzott sófogyasztás káros! Ismerjük meg és használjuk a fűszernövényeket pl.: majoranna, köménymag, zöldpetrezselyem, rozmaring, tárkony, borsikafű, kakukkfű, fokhagyma, ánizs, fahéj, gyömbér.
Ne felejdük naponta a megfelelő mennyiségű folyadék elfogyasztását! Pl: tiszta víz, gyümölcslevek, zöldséglevek, értékes levesek, teák, tejes italok, szénsavmentes ásványvizek.
Szükség esetén gyógytápszereket is iktassunk az étrendbe!

Teremtsük meg a táplákozás körülményeit:

  • étkezés előtt szellőztessünk
  • étkezés előtt hörgőtoalett,
  • együnk lassan, a harapások között
  • lélegezzünk csukott szájjal
  • félfekvő, hármas alátámasztású helyzetben étkezzünk.
A felmerült kérdéseivel bátran forduljon táplálkozási szakemberhez, dietetikushoz!



nyomtatoNyomtatható verzió